MIJN MEERWAARDE
WAT IK TE BIEDEN HEB
Alle kennis en ervaring die ik in mijn leven heb opgedaan, zet ik in bij het ontwerpen en begeleiden van jouw ontwikkeltraject. Zo schakel ik tussen verschillende rollen al naar gelang jouw behoefte. Gebruik ik mijn talenten en benut ik mijn expertises die ik heb opgebouwd. Bovendien kijk ik door verschillende theoretische brillen naar je gedrag. Neem vrijblijvend contact op om samen te verkennen hoe ik voor jou meerwaarde kan bieden.
HIERMEE BIED IK MEERWAARDE VOOR JOUW ONTWIKKELTRAJECT
REPERTOIRE AAN ROLLEN
Op verschillende momenten in je ontwikkeling kan je behoefte hebben aan andere vormen van ondersteuning. Soms wil je iemand die je een kritische spiegel voorhoudt. Op andere momenten zit je bijvoorbeeld te wachten op een advies of wil je oefenen met specifieke vaardigheden. Dan is het fijn wanneer je verschillende vormen van ondersteuning tot je beschikking hebt binnen één vertrouwde relatie. Ik maak voor jou het grote verschil, doordat ik op basis van mijn ervaring kan schakelen tussen verschillende rollen.
PETTEN DIE IK AFWISSEL
Coach
Ik help graag mensen met het benutten van hun eigen potentieel en met het tackelen van patronen en gevoelens die hen tegenhouden om effectief te zijn in hun functioneren.
- Naast het coachen vanuit mijn eigen praktijk ben ik coach bij InterCoach, een pool van leidinggevenden die coaching als tweede beroep hebben naast hun functie bij de overheid.
- Vanuit Berenschot heb ik managers gecoacht bij hun professionele ontwikkeling.
- Ook in mijn functies als MT lid heb ik richting mijn medewerkers de principes van coachend leiderschap gehanteerd.
Adviseur
Ik sta graag mensen bij die behoefte hebben aan een expert die hen zowel inhoudelijk, procesmatig en gevoelsmatig ondersteunt bij het analyseren van (organisatie)vraagstukken en het vormgeven van oplossingen.
- Als senior consultant bij Berenschot heb ik zeven jaar tal van adviesopdrachten uitgevoerd.
- Als lid van management teams was ik jaren raadgever binnen organisaties.
- Binnen de Rijksoverheid heb ik ervaring opgedaan met politieke en bestuurlijke advisering.
Trainer
Ik help graag mensen met het aanleren, afleren en omleren van specifieke vaardigheden. Ik bied een veilige omgeving waar ze kunnen oefenen met het gewenste gedrag en geef gericht feedback op hun gedrag en het effect hiervan op anderen.
- Op universiteiten in binnen- en buitenland heb ik interactieve (werk)colleges verzorgd.
- Vanuit Berenschot heb ik trainingen verzorgd over uiteenlopende vaardigheden.
- Bij Stichting Eloquentia heb ik studenten bekwaamd in de kunst der welsprekendheid.
- Op de Vooropleiding Theater heb ik lessen improvisatietheater gegeven.
Onderzoeker
Ik vind het interessant om dingen echt te begrijpen en uit te zoeken, zodat ik op basis daarvan anderen kan ondersteunen bij het nemen van belangrijke beslissingen.
- Als promovendus heb ik wetenschappelijk onderzoek gedaan aan de Erasmus Universiteit.
- Vanuit Berenschot heb ik toegepast onderzoek uitgevoerd (probleemoplossend, evaluatie, waarheidsvinding e.d.).
- Binnen de Rijksoverheid ben ik verantwoordelijk geweest voor de programmering en kwaliteitsbewaking van beleidsonderzoek.
- Binnen het CAOP heb ik onderzoekers begeleid bij het doen van onderzoek.
Facilitator
Ik vind het leuk om op basis van mijn intellectuele bagage, intuïtie en empathisch vermogen de (rand)voorwaarden te scheppen en te onderhouden waaronder zowel individuele als collectieve ontwikkel- en veranderingsprocessen op gang kunnen komen.
- Als gespreksleider heb ik bijeenkomsten gemodereerd gericht op het bevorderen van interactie en verdieping.
- Ik was presentator en dagvoorzitter van diverse evenementen en congressen.
- Als buurtbemiddelaar heb ik jaren de dialoog gefaciliteerd bij burenconflicten.
Acteur
Ik vind het leuk om vanuit verschillende technische benaderingen een rol neer te zetten en daarmee bij het publiek een bepaalde emotie en boodschap over te brengen.
- Tijdens ontwikkeltrajecten fungeer ik als trainingsacteur voor het veilig oefenen met nieuw of ander gedrag.
- Binnen Berenschot was ik jaren één van de trekkers van het bedrijfscabaret (kritische reflectie op de eigen organisatie voor, door en met medewerkers zelf). Bij het CAOP het ik dezelfde traditie geïnitieerd.
- Op de Voorlopleiding Theater en de musical opleiding heb ik mij bekwaamd in drama, dans en zang. Ik was als acteur te zien in toneel- en televisieproducties.
TOMBOLA AAN TALENTEN
Sommige dingen doe ik haast zonder er bij na te denken. Ze gaan mij goed af en ik haal er voldoening uit. Met de voor mij zo vertrouwde talenten bleek ik steeds weer een verschil te kunnen maken bij het ontrafelen en in beweging krijgen van weerbarstige vraagstukken. Ik beschouw het daarom als een voorrecht en een win-win situatie om mijn talenten in te kunnen zetten voor de ontwikkeling van jou en anderen.
meerwaarde 2
WAT IK GOED KAN
Signaleren & expliciteren
- Aanvoelen en volgen van mijn intuïtie
- Achterhalen van de vraag achter de vraag
- Benoemen van de roze olifant in de kamer
- Herkennen van ineffectieve patronen
- Horen wat niet wordt gezegd
- Expliciteren van ongeschreven regels
Dwarsdenken & ontregelen
- Strikt bewaren van mijn onafhankelijkheid
- Buiten gebaande paden denken en handelen
- Doorbreken van ingesleten patronen
- Ter discussie stellen van heilige huisjes
- Bespreekbaar maken van taboes
- Constructief kritisch provoceren
Structureren & analyseren
- Orde brengen in de chaos
- Expliciteren van hoofd- en bijzaken
- Splitsen van probleem en oplossing
- Verschil maken tussen doel en middel
- Achterhalen van causale verbanden
- Onderscheiden van korte- en langetermijn
Inspireren & vernieuwen
- Stimuleren van creativiteit
- Wegnemen van barrières
- Aanleren, afleren en omleren
- Aanvoelen waar de energie zit
- Vormgeven van alternatieven
- Opstellen van toekomstscenario’s
Communiceren & uitdragen
- Voeren van een open dialoog
- Open en eerlijk feedback geven
- Visualiseren van complexe vraagstukken
- Draagvlak creëren voor ideeën
- Ontsluiten van ingewikkelde materie
- Uitdragen van inhoudelijke boodschap
ENSEMBLE VAN EXPERTISES
De expertisegebieden die ik in de loop van de jaren heb opgebouwd, zijn gerelateerd aan de werkprocessen die cruciaal zijn binnen organisaties. Ze spelen allemaal een belangrijke rol bij je persoonlijke ontwikkeling. Met de praktische en theoretische ervaring die ik heb opgedaan, kan ik jou ondersteunen en inspireren. Over veel van deze onderwerpen heb ik ook boeken en artikelen geschreven.
WAAR IK ERVARING MEE HEB
Zingeving
- Identificeren van persoonlijke drijfveren
- Benutten van talenten
- Aanboren van energiebronnen
- Expliciteren vormen van betekenisgeving
- Vormgeven van betekenisvol werk
- Waarde(n) gedreven organiseren
Publicaties:
Burgerperspectief
- In kaart brengen van krachtenveld
- Identificeren van diverse belangen
- Differentiëren in burgertypen
- Denken in termen van (meer)waarde(n)
- Onderscheiden output en outcome
- Vormgeven van burgerparticipatie
Publicaties:
Wendbaarheid
- Vormgeven agility/ resiliance
- Inrichten lerende organisatie
- Vergroten van vakmanschap
- Stimuleren van wendbaarheid
- Ontwikkelen van ‘Plan B’
- Aanjagen van interne/ externe mobiliteit
Publicaties:
Leiderschap
- Opvangen van maatschappelijke signalen
- Vergroten van inzicht in uitvoering
- Stimuleren van participatie
- Voorleven van inclusiviteitsgedachte
- Herijken van moreel kompas
Publicatie:
Kennismanagement
- Creëren en verkrijgen van kennis
- Delen en toepassen van kennis
- Representeren en ontsluiten van kennis
- Borgen en accumuleren van kennis
- Evalueren en evidence based maken van kennis
- Inrichten van lerende organisatie
Publicaties:
Integriteit
- Identificeren van fundamentele waarden
- Expliciteren van ongeschreven regels
- Bespreekbaar maken van taboes
- Borgen van checks and balances
- Begeleiden van morele beraden
- Onderzoeken van angstculturen
- Bevorderen van bestuurlijke integriteit
Publicaties:
Strategieontwikkeling
- Uitvoeren van krachtenveldanalyses
- In kaart brengen van zwakke signalen
- Uitvoeren van toekomstscenario’s
- Identificeren van kansen en risico’s
- Ontwikkelen van strategische visies
- Strategisch positioneren van organisaties
- Opstellen van strategische beleids- en kennisagenda’s
Publicaties:
Organisatieinrichting
- Inrichten van checks and
- Inregelen van een passende span of control
- Organiseren van hybride werken
- Vormgeven van zelfsturende teams
- Positioneren van strategische HR functie
Publicaties:
Onderzoeksbeleid
- Stimuleren dialoog tussen beleidsmakers en onderzoekers
- Opbouwen relatiebeheer kennispartners
- Inventariseren van kennisleemtes
- Matchen van vraag en aanbod van kennis
- Ontsluiten van beschikbare kennis
- Opstellen van onderzoeksagenda’s
Publicatie:
THEORETISCHE TRADITIES
Ik heb geleidelijk aan een samenhangend referentiekader ontwikkeld van waaruit ik ontwikkeltrajecten benader. Ik maak daarbij gebruik van inzichten uit (wetenschappelijk onderzoek van) de psychologie, sociologie, organisatiekunde en filosofie. Op basis van jou en je ontwikkelvraag integreer ik het beste uit verschillende theoretische tradities, waarbij ik Transactionele Analyse als fundament hanteer. Op die manier kan ik relevante aspecten zoals gedrag, gedachten, gevoelens, cognitie, conflicten of context op een passende manier adresseren.
meerwaarde 4
HOE IK NAAR GEDRAG KIJK
Psychoanalytisch
Focus
- Richt zich op het bewust maken van je onbewuste, waardoor je meer inzicht en overzicht krijgt en daarmee meer grip op je voelen, denken en handelen.
Overtuigingen
- Je wordt geboren met onbewuste driften (een continuüm van normaal tot afwijkend gedrag) die naar bevrediging streven.
- Je denkt en handelt niet uit vrije wil, maar wordt gestuurd door de laag van je onderbewustzijn.
- Ervaringen uit je eerste zes levensjaren bepalen in belangrijke mate je persoonlijkheid (karaktertrekken) als volwassene.
- Je verdringt emotionele ervaringen naar het onbewuste, maar die blijven wel bestaan.
- Je Superego van je persoonlijkheid “corrigeert” je driften (Id), wanneer deze ontoelaatbaar worden geacht, waarbij je Ego optreedt als intermediair.
Belangrijke theorieën
- Ontwikkeling psychoanalyse (S. Freud)
- Hechtingstheorie (J. Bowlby)
Behavioristisch
Focus
- Richt zich op de functionele verbanden en wisselwerking tussen je gedrag, gewoonten en omgeving op basis van waarneembare gebeurtenissen.
Overtuigingen
- Je komt als onbeschreven blad ter wereld; Al je gedrag wordt aangeleerd en voor een groot deel bepaald door conditionering en door imitatie.
- Probleemgedrag wordt gezien als foutief aangeleerd gedrag; erfelijke aanleg wordt afgewezen.
- Je bent als mens behoorlijk maakbaar, aangezien gedrag het resultaat is van leerprocessen.
- Er wordt alleen gekeken naar waarneembaar gedrag van jou en anderen; objectiviteit staat centraal.
- Er is continuïteit (ononderbroken samenhang) tussen het gedrag van dieren en mensen.
Belangrijke theorieën
- Evolutietheorie (Ch. Darwin)
- Klassieke conditionering (I. Pavlov)
- Operante conditionering (B.F. Skinner)
- Model-leren (A. Bandura)
- Beginperiode behaviorisme (J. Whatson)
Humanistisch
Focus
- Richt zich op het realiseren van congruentie tussen wat je voor je gevoel bent (het zelf) en wat jij voor je gevoel zou moeten zijn (het ideale zelf).
Overtuigingen
- Je bent een uniek mens en wordt beschouwd als één geheel, inclusief gevoel en beleving.
- Op basis van je bewustzijn en vrije wil ben je in staat eigen keuzes te maken wat je leven een doel en betekenis geeft.
- Je wordt vanuit een positief mensbeeld bekeken, waarbij je negatieve denkbeelden worden gepositiveerd.
- Je hebt een aangeboren neiging om te groeien (zelf actualisatie) en hebt hiervoor liefde, veiligheid en vrijheid nodig.
- Er bestaat een incongruentie tussen wat jij wil en belangrijk vindt in je leven en wat andere mensen of de maatschappij van jou en het leven verwachten.
- Je kan authentiek leven (zinvol en doelgericht), door je werkelijke behoeften en gevoelens te erkennen en te accepteren, door eerlijk te zijn tegenover jezelf.
Belangrijke theorieën
- Ontwikkelingstaken (E. Erikson)
- Validation methode (N. Feil)
- Experiëntiële therapie (E.T. Gendlin)
- Existentialisme (M. Heidegger)
- Behoeftehiërarchie (A. Maslow)
- Gentle teaching (J. McGee)
- Vertegenwoordiger (C. Rogers)
- Positieve psychologie (M. Seligman)
Cognitief
Focus
- Richt zich op alle cognitieve processen die te maken hebben met je denken, herinneren, geheugen en redeneren.
Overtuigingen
- Je gedrag komt van binnenuit, waarbij gedachten je gedrag beïnvloeden.
- Je biologische rijpingsproces speelt een grote rol in je cognitieve ontwikkeling.
- De nadruk ligt op bewuste informatieverwerking, waarbij je gebeurtenissen interpreteert.
- Je moet als mens leren te leren.
Belangrijke theorieën
- Cognitieve ontwikkeling (J. Piaget)
- Waarnemingscyclus (J. Bruner)
- Mindfullness (D. Golman / P. Ekman)
- Rationeel Emotieve Therapie (A. Ellis)
- Depressie (A. Beck)
Systeem theoretisch
Focus
- Richt zich op het afwisselend in beeld brengen van een onderdeel en een groter geheel.
Overtuigingen
- Gedrag is complex; Er zijn geen eenvoudige of eenzijdige verklaringen voor en wordt altijd door meerdere aspecten beïnvloed.
- Je bent een actief wezen dat invloed uitoefent op je eigen ontwikkeling.
- Niet de kenmerken van jou als individu staan centraal, maar de kenmerken van de relaties tussen jou en de omgeving.
- Systemen zijn dynamisch; De kenmerken staan niet voor altijd vast en veranderen als onderdelen of omgevingen veranderen.
Belangrijke theorieën
- Altogroep / Gezinstherapie (G. Bateson, J. Haley, P. Watzlawick)
- Opvoedingsstijlen (D. Baumrind)
- Systeemtheorie met inzichten uit cybernetica (L. Bertalanffy)
- Theorie over ontwikkeling van systemen (U. Bronfenbrenn)
Sociologisch
Focus
- Richt zich op het bestuderen van mensen en hun gedrag in hun sociale omgeving, in relatie tot de heersende cultuur, de bestaande maatschappelijke structuren en aanwezige machtsstructuren.
Overtuigingen
- Een eerste theoretische breuklijn binnen de sociologie gaat over de vraag of jij als individu de maatschappelijke structuren vormgeeft (agency) en/of dat het juist de maatschappelijke structuren zijn die het doen en laten van jou als individu bepalen (structure).
- Een tweede theoretische breuklijn is die tussen sociologen die sociale cohesie en sociale orde benadrukken (harmoniemodel) en sociologen die juist maatschappelijke conflicten centraal stellen (conflictmodel).
- Een methodologische breuklijn gaat over de vraag of je sociaal gedrag kan onderzoeken door gebruik te maken van statistiek (kwantitatief) of dat je gebruik maakt van diepte-interviews, focusgroepen of participerende observatie (kwalitatief).
- Het symbolisch interactionisme stelt dat sociaal handelen wordt bepaald door de interpretaties die mensen aan elkaars handelen geven. Het gaat dus niet alleen over de sociale interacties, maar ook (en vooral misschien) over de betekenissen en symbolen die mensen uitwisselen.
- Het structureel functionalisme verklaart sociale verschijnselen aan de hand van de bijdrage van het verschijnsel aan een sociaal systeem en de veranderingen die het daarmee teweegbrengt in dat systeem. Tegenstellingen en conflicten worden beschouwd als elementen van een groeiproces naar stabiliteit, evenwicht, continuïteit.
- De conflictsociologie stelt dat elk sociaal systeem niet door consensus wordt gekenmerkt maar door conflict, voortkomend uit sociale ongelijkheid. Sociale cohesie komt volgens dit paradigma tot stand middels dwang.
Belangrijke theorieen
- Structuratietheorie (A. Giddens)
- Sociaal kapitaal (P. Bourdieu)
- Theorie van het communicatieve handelen (J. Habermas)
- Actor-netwerktheorie (B. Latour)



Koetshuis Soelen
Achterstraat 9 K4
4011 EN Zoelen
KvK nr: 86394169
Btw-id: NL004240389B58
Bank: NL52 KNAB 0504.8736.87
Copyright © 2025 Niels-Ingvar